Proč správně spát?

Když vypijeme v poledne 1 kávu, ještě o půlnoci nám v mozku zbývá 1/4 kofeinu. Jaká je tedy doba, kdy na nás kafíčko po obědě přestane působit? Je to 24 až 36 hodin.

 Kniha Proč správně spát

Foto: vydavatelství Jan Melvil.cz

Takto můžeme začít argumenty, které nashromáždil ve své knize o spánku „Why we sleep“ (česky kniha vyšla pod názvem „Proč spíme“ a koupíte ji na webu od cca 210 kč) anglický neurovědec Matthew Walker.

Jeho kniha o činnosti, která nám zabere 1/3 života – tedy spánku, se stala pop-kulturním hitem. A paradoxně i důvodem, proč někteří její čtenáři nemohou v rozrušení usnout. Či se uprostřed noci v posteli probouzejí.

Když nespíte dostatečně dlouho, hrozí vám:

Kniha totiž jednoznačně poukazuje na příčinnou souvislost mezi zanedbáváním spánku na jedné straně a rakovinou, stařeckou demencí, chorobami srdce, „Parkinsonem“, cukrovkou a depresemi na straně druhé. Dostatek spánku má naopak pozitivní vliv na schopnost logického rozhodování, povzbuzuje paměť a kreativitu, upravuje chuť k jídlu nebo povzbuzuje metabolismus.

Podobně zneklidňující je i neurologova definice toho, co je to spánková nedostatečnost: rizikovým se zanedbávání spaní stává, když dlouhodobě spíme méně než 7 hodin.

K významu spánku se autor dostal během doktorandských studií, kdy si všiml souvislosti mezi zanedbaným spánkem a různými formami demence. A začal se zajímat o vše nočním světě až po Freuda a jeho zkoumání snů. A jejich schopnosti nám pomoci vyrovnat se s traumaty a bolestivými vzpomínkami.

Postel neslouží k převalování se

K Walkerovým dalším překvapivým závěrů patří to, že pokud v posteli poleháváme a čekáme na spánek, tělo si naopak rychle zvykne, že postel je místo určené spíše pro takovou činnost. A martyrium neschopnosti usnout se prohlubuje.

Nijak překvapivě se Walker naopak vyhrazuje vůči práškům na spaní, naopak ve zdravém spánku doporučuje pravidelnost: ať už jde ráno pracovního dne nebo o víkend, probouzejte a vstávejte se ve stejný čas.

Svůj díl kritiky získal i současný „spánkový machismus“, kdy osobnosti, často politici a političky (Margaret Thatcher tvrdila, že jí stačí 4 hodiny), dokazují svou výkonnost tím, jak málo času tráví v posteli. Pokud žijete s někým takový, Walker doporučuje spánkový rozvod. Tedy oddělení obou lůžek.

Co si z knihy odnesete

  • Oddělejte z ložnice zdroje modrého záření (studené LED s nízkým indexem barevného podání)
  • V ložnice mějte teplotu cca 18 °C
  • V polovině dne vyzkoušejte tzv. šlofíka, ale ne později než ve 3 hodiny
  • Omezte alkohol

Čtenáři knihy „Proč spíme“ zmiňují ještě jednu zajímavost: knihu často dočtou za více večerů, než původně plánovali. Její autor totiž radí, obecně knihy odkládat před spaním o něco dřív. Jak dlouho? To už si v této pozoruhodné knížce o spánku přečtěte sami.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení